-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48420 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً بفرماييد وَ أُخْرَيَ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيب در چه موردي و از زبان چه كسي است؟

آية شريف بالا، آيه سيزده سورة صف ميباشد و ترجمة آن، چنين است: و نعمت ديگري را كه دوست داريد، به شما ميبخشد و آن، ياري خداوند و پيروزي نزديك است.

در آيات گذشته، سخن از اهميّت ايمان به خدا و جهاد در راه او مطرح شده، كه راز و رمز نجات از عذاب دردناك است و خواستة هر انساني ميباشد، در آن نهفته شده است. قرآن مجيد، انسانها را به تجارتي دعوت ميكند كه آنها را از عذاب دردناك نجات ميدهد و آن تجارت، ايمان به خدا و جهاد در راه اوست! سپس ميفرمايد: اگر اين تجارت را انجام دهيد، خداي متعال، گناهانتان را ميبخشد و شما را در باغهاي بهشت، كه نهرهايي در زير درختانش جاري است و در مسكنهاي پاكيزه، جاي ميدهد كه اين خود، پيروزي بزرگي براي انسان است; در كنار اين پيروزي بزرگ، فتح قريب و پيروزي نزديك را نيز خداي متعال، به مؤمنان بشارت ميدهد; بر اين اساس، اين سخن وعدة الهي است كه از زمان پيامبر اكرمو همه مؤمنان داده شده است، امّا اين كه منظور از فتح قريب، كدام است، مفسّران اختلاف نظر دارند و به طور معمول به فتح مكّه و يا فتح ايران و روم اشاره دارد، و برخي اين مطلب به همة فتوحات اسلامي كه در پرتو ايمان و جهاد به دست آمده است، ناظر ميدانند، چنان كه به فتح حضرت مهديغ نيز تطبيق شده است، امّا از آن جا كه تنها اصحاب و ياران پيامبر6 مخاطب نيستند، بلكه تمام انسانها در همة زمانها و زمينها، مخاطباند، فتح قريب معناي وسيع و گستردهاي دارد، هر چند فتوحات عصر پيامبر6، مصداق آن محسوب ميشود.(تفسير نمونه، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 89ـ91، دارالكتب الاسلامية / الميزان، علامه طباطبايي;، ج 19، ص 259، جامعه مدرسين قم / مجمع البيان، طبرسي، ج 6، ص 65، الحياة، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.